2025: wat een jaar!

2025 was een baanbrekend jaar in bijna elke sector. De sector met de meeste turbulentie was ongetwijfeld marketing en AI. De opmars van AI lijkt al bijna verleden met ChatGPT die omnipresent is in elke zoekopdracht, werkopdracht en zelfs gedachtegang van de gewone mens. De impact van ChatGPT en de steeds kortere aandachtspanne van de mens op Google & Social ads is enorm. Social Strategy analyseert graag de schade, maar natuurlijk ook de bijhorende opportunities;

Google vs Social ads

Nu, er is een immens verschil tussen Google en Social advertenties op vlak van aanpak. Op Google gaan mensen met hoge intentie zoeken naar een product, terwijl je via Social Media als één van de duizenden ads tevoorschijn komt in een moment van entertainment. Dat wil zeggen dat je op Google in een heel andere fase van de customer journey zit dan op Social Media. Ieder heeft zijn sterktes en zwaktes:

Adverteren op Google

+ Ideaal voor quick wins & sales
+ Hoge koop-intentie van de prospect
– Belangrijk om héél sterke copy, landingspage en snelle website te hebben
– Optimalisatie Google ads is cruciaal (denk aan duizenden negative keywords)
– Minder interessant op vlak van merkbekendheid & display ads
– Google kende een enorme daling op marktaandeel “opzoeken”

Adverteren op Social Media

+ Ideaal voor merkbekendheid
+ Makkelijker om brand values te communiceren
– Belangrijk om een héél sterke creative (lees: formaat, lees: video of foto) te hebben
– Targeting & placements belangrijk
– Veel A/B testen nodig voor optimale resultaat

AI advertising?

Sinds Google als zoekmachine een enorme daling kent, wordt het waarschijnlijk minder interessant om op Google te adverteren. Op dit moment wordt er tot 67% van opzoekwerk gedaan met ChatGPT terwijl dit vroeger tot 98% op Google was. De vraag komt boven: hoe ranken we op een GPT (GEO) en hoe adverteren we op een GPT (GEA)? Het adverteren op een GPT is nog niet voor 2025, als je luistert naar Sam Altman, CEO van OpenAI. “Ik ben geen fan, maar advertenties op ChatGPT zijn onvermijdbaar. We zitten samen met ad-experts van Google en Meta om te kijken hoe we de user experience kunnen behouden met een mooie boterham ad-inkomsten daarbovenop”.

Nu, welke advertising kies je in 2025?

Social Strategy is van de methodologie dat je marketing niét kan voorspellen. Ook al lijkt het héél ‘obvious’ dat een bepaalde media beter werkt voor je, “you never know”. Daarom adviseren we steeds het pareto principe toe te voegen, waarin je 80% van de ad spend op de meest interessante media zet, en 20% om te experimenteren met andere media. Welke is het interessantst voor jouw bedrijf? Dat hangt af van 5 factoren:

  • Sector?
  • Doelgroep?
  • Budget?
  • Wat zijn de goals?
  • Welk marketingmateriaal heb je al?

Hoe pak je de verschillende kanalen aan op vlak van creative?

Social Media is ongetwijfeld het krachtigste kanaal om een merk op te bouwen en merkwaarde. Merkwaarde is hoe veel jouw merk kan verkopen zonder marketing. In andere woorden, hoeveel mensen kopen jouw product puur door jouw merk? Op Google en AI zijn het dan weer technische aspecten die spelen; SEO, GEO en de optimalisatie van jouw website. Hoe snel het algoritme jouw website kan scannen, is praktisch de grootste KPI.

Social media – Super creative, entertaining
Google – To the point, duidelijk, betrouwbaar
AI – To the point, EETA

Welke KPI’s zijn belangrijk bij Online Adverteren in 2025?

De relevantie van KPI’s veranderde doorheen de jaren enorm. Vroeger was de CPC – cost per click – de eerste grote digitale KPI. Daarna kwam er met wat extra inzicht en tracking op data er de interessantste bij: CPA – cost per action. Die KPI’s werden letterlijk en figuurlijk moeilijker bij te houden door de strenge privacy wetgevingen. Met de komst van AI en TikTok kwam er een nieuwe, moeilijk traceerbare KPI bij: relevantie. Hoe relevant is jouw merk? De meetbaarheid van deze KPI is echter heel moeilijk aangezien het wat omnipresent aanwezig is. Maar dat is meteen ook de toekomst van écht goeie advertising: omnipresence.

Andere posts

chat met ons

Scroll naar boven